- 3. decembra 2019
- INFORMATIZÁCIA
Informatizácia
Legislatíva EÚ
Názov | Gestor | Informácia |
Rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/899 zo 17. mája 2017 o využívaní frekvenčného pásma 470 – 790 MHz v Únii
|
MDV SR | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2120 z 25. novembra 2015, ktorým sa ustanovujú opatrenia týkajúce sa prístupu k otvorenému internetu a ktorým sa mení smernica 2002/22/ES o univerzálnej službe a právach užívateľov týkajúcich sa elektronických komunikačných sietí a služieb a nariadenie (EÚ) č. 531/2012 o roamingu vo verejných mobilných komunikačných sieťach v rámci Únie
|
MDV SR | Nariadením o roamingu (ktorého platnosť sa skončí v júni 2022) sa EK poveruje, aby preskúmala fungovanie trhu s roamingom od zrušenia roamingových poplatkov a do 15. decembra 2019 predložila Európskemu parlamentu a Rade správu o preskúmaní. Na základe preskúmania EK v roku 2020 rozhodne o tom, či sa nariadenie predĺži, alebo nepredĺži po roku 2022, a predloží príslušné legislatívne návrhy. |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1128 zo 14. júna 2017 o cezhraničnej prenosnosti online obsahových služieb na vnútornom trhu
|
MH SR | |
|
MDV SR | |
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/789 zo 17. apríla 2019, ktorou sa stanovujú pravidlá výkonu autorského práva a práv súvisiacich s autorským právom uplatniteľné na niektoré online vysielania vysielateľov a retransmisie televíznych a rozhlasových programov a ktorou sa mení smernica Rady 93/83/EHS
|
MK SR | |
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/790 zo 17. apríla 2019 o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom na digitálnom jednotnom trhu a o zmene smerníc 96/9/ES a 2001/29/ES
|
MS SR | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1953 z 25. októbra 2017, ktorým sa menia nariadenia (EÚ) č. 1316/2013 a (EÚ) č. 283/2014, pokiaľ ide o podporu internetového pripojenia v miestnych spoločenstvách
|
MDV SR | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/2394 z 12. decembra 2017 o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za presadzovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a o zrušení nariadenia (ES) č. 2006/2004
|
MH SR | |
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1148 zo 6. júla 2016 o opatreniach na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne bezpečnosti sietí a informačných systémov v Únii
|
NBÚ | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/302 z 28. februára 2018 o riešení neodôvodneného geografického blokovania a iných foriem diskriminácie z dôvodu štátnej príslušnosti, miesta bydliska alebo sídla zákazníkov na vnútornom trhu, ktorým sa menia nariadenia (ES) č. 2006/2004 a (EÚ) 2017/2394 a smernica 2009/22/ES
|
MH SR | |
Smernica 2000/31 Európskeho parlamentu a Rady z 8. júna 2000 o určitých právnych aspektoch služieb informačnej spoločnosti na vnútornom trhu, najmä o elektronickom obchode (smernica o elektronickom obchode)
|
MH SR | Elektronický obchod – štandardné pravidlá EÚ
|
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1808 zo 14. novembra 2018, ktorou sa mení smernica 2010/13/EÚ o koordinácii niektorých ustanovení upravených zákonom, iným právnym predpisom alebo správnym opatrením v členských štátoch týkajúcich sa poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb (smernica o audiovizuálnych mediálnych službách) s ohľadom na meniace sa podmienky na trhu
|
MK SR | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/644 z 18. apríla 2018 o službách cezhraničného dodávania balíkov
|
MDV SR | |
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/770 z 20. mája 2019 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o dodávaní digitálneho obsahu a digitálnych služieb
|
MH SR | |
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ z 25. októbra 2011 o právach spotrebiteľov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 93/13/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES a ktorou sa zrušuje smernica Rady 85/577/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES
|
MH SR | |
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1972 z 11. decembra 2018, ktorou sa stanovuje európsky kódex elektronických komunikácií
|
MDV SR | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1971 z 11. decembra 2018, ktorým sa zriaďuje Orgán európskych regulátorov pre elektronické komunikácie (BEREC) a Agentúra na podporu orgánu BEREC (Úrad BEREC), ktorým sa mení nariadenie (EÚ) 2015/2120 a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1211/2009
|
MDV SR | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1128 zo 14. júna 2017 o cezhraničnej prenosnosti online obsahových služieb na vnútornom trhu | MH SR | |
Smernica Rady (EÚ) 2017/2455 z 5. decembra 2017, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES a smernica 2009/132/ES, pokiaľ ide o určité povinnosti týkajúce sa dane z pridanej hodnoty pri poskytovaní služieb a predaji tovaru na diaľku
|
MF SR | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov)
|
ÚOOÚ | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1724 z 2. októbra 2018 o zriadení jednotnej digitálnej brány na poskytovanie prístupu k informáciám, postupom a asistenčným službám a službám riešenia problémov a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012
|
ÚPVII | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1807 zo 14. novembra 2018 o rámci pre voľný tok iných ako osobných údajov v Európskej únii
|
ÚPVII | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/881 zo 17. apríla 2019 o agentúre ENISA (Agentúra Európskej únie pre kybernetickú bezpečnosť) a o certifikácii kybernetickej bezpečnosti informačných a komunikačných technológií a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 526/2013 (akt o kybernetickej bezpečnosti)
|
NBÚ | |
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/713 zo 17. apríla 2019 o boji proti podvodom s bezhotovostnými platobnými prostriedkami a proti ich falšovaniu a pozmeňovaniu, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2001/413/SVV
|
MF SR | |
Nariadenie Rady (EÚ) 2018/1488 z 28. septembra 2018, ktorým sa zriaďuje spoločný podnik pre európsku vysokovýkonnú výpočtovú techniku
|
ÚPVII? | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1150 z 20. júna 2019 o podpore spravodlivosti a transparentnosti pre komerčných používateľov online sprostredkovateľských služieb
|
MH SR | |
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1024 z 20. júna 2019 o otvorených dátach a opakovanom použití informácií verejného sektora
|
ÚPVII | |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/517 z 19. marca 2019 o zavedení a fungovaní mena domény najvyššej úrovne .eu, ktorým sa mení a zrušuje nariadenie (ES) č. 733/2002 a zrušuje nariadenie Komisie (ES) č. 874/2004
|
ÚPVII | |
Návrhy v rokovaní a pripravované návrhy |
||
Návrh NARIADENIE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY o rešpektovaní súkromného života a ochrane osobných údajov v elektronických komunikáciách a o zrušení smernice 2002/58/ES (smernica o súkromí a elektronických komunikáciách)
|
MDV SR | v rokovaní
Cieľom tohto návrhu je zabezpečiť vysokú úroveň ochrany súkromia v oblasti elektronických komunikácií. Hlavnou výzvou je dosiahnuť rovnováhu medzi primeranou úrovňou ochrany súkromia na jednej strane a poskytovaním dostatočných stimulov pre inovácie v sektore elektronických komunikácií na strane druhej. EK vydala návrh nariadenia 10. januára 2017
|
Návrh NARIADENIE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY, ktorým sa zriaďuje Európske centrum odvetvových, technologických a výskumných kompetencií v oblasti kybernetickej bezpečnosti a sieť národných koordinačných centier Príspevok Európskej komisie k zasadnutiu lídrov v Salzburgu v dňoch 19. – 20. septembra 2018
|
NBÚ | V rokovaní
Návrh predložila Európska komisia na zasadnutí lídrov |
Legislatívny/e návrh/y v oblasti umelej inteligencie | ÚPVII | Jeden z najočakávanejších legislatívnych návrhov novej EK. Má byť publikovaný do 100 dní od jej nástupu. Pravdepodobne by malo ísť na nariadenie, ktoré sa zameria na etické aspekty umelej inteligencie, rovnako ako na otázku transparentnosti a zodpovednosti pri používaní algoritmov a systémov umelej inteligencie v produktoch, službách a procesoch. Návrh sa zameria na tie oblasti právnych vzťahov, ktoré nie sú pokryté existujúcim právnym rámcom – nebude nahrádzať súčasné legislatívne pravidlá ale ich bude dopĺňať. Legislatívny návrh by sa mal týkať tých prípadov, kedy pod vplyvom/využitím umelej inteligencie dochádza k zmene vlastností a výstupov produktov a služieb a/alebo k zmene existujúcich rizík, resp. vzniku nových rizík spojených s používaním výrobkov a služieb. Spolu so spomínaným legislatívnym návrhom EK plánuje publikovať aj Akčný plán na vybudovanie kapacít EÚ v oblasti umelej inteligencie s cieľom zabezpečiť využívanie dôveryhodných riešení založených na umelej inteligencii vo všetkých sektoroch ekonomiky. Vo vzťahu k problematike umelej inteligencie je taktiež očakávaná revízia smernice o zodpovednosti za výrobky (Product Liability Directive). Pre tento účel EK najprv plánuje publikovať správu o implikáciách umelej inteligencie, robotiky a internetu vecí na právne koncepty bezpečnosti a zodpovednosti a začať diskusiu. Keďže pôvodná smernica bola prijatá v roku 1985, pod vplyvom technologických zmien došlo k obrovskému posunu v spoločnosti a ekonomike. |
Akt pre digitálne služby (Digital Services Act) | MH SR? | Akt pre digitálne služby bude s najväčšou pravdepodobnosťou mať právnu formu nariadenia, ktoré sa bude venovať pravidlám týkajúcim sa zodpovednosti a bezpečnosti služieb a produktov v rámci digitálneho jednotného trhu. Hlavným cieľom bude aktualizácia existujúceho regulačného prostredia a zabezpečenie riadneho fungovania trhu poskytovania online služieb v EÚ – najmä, ale nielen, pre online platformy. Akt bude lepšie chrániť používateľov online, pomáhať pri rozširovaní nových platforiem z EÚ a prinesie prísnejšie pravidlá a dohľad nad online službami, najmä lepšou spoluprácou medzi vnútroštátnymi orgánmi a cezhraničným vymáhaním. Návrh bude pravdepodobne zahŕňať revíziu smernice o e-Commerce (e-Commerce Directive) z roku 2000. Taktiež sú indície, že návrh bude zahŕňať ja niektoré elementy týkajúce sa právneho rámca pre boj proti dezinformáciám a protiprávnemu online obsahu. Návrh bude komplementárny k Nariadeniu o podpore spravodlivosti a transparentnosti komerčných používateľov online sprostredkovateľských služieb, ktoré bolo schválené tento rok a bude účinné od 12. júla 2020. Návrh taktiež súvisí s prebiehajúcou diskusiou o zdaňovaní digitálnych služieb (tzv. digitálna daň). |
Legislatívne opatrenia v oblasti dátového hospodárstva | ÚPVII | Smernica o opakovanom použití informácií verejného sektora (tzv. PSI/Open Data Directive), ktorá bola schválená v júni 2019, sa venuje zverejňovaniu a znovuvyužívaniu dát verejného sektora. V súčasnosti je taktiež potrebné stanoviť jasnejšie pravidlá pre dáta súkromného sektora, či už v kontexte výmeny a využívania dát v rámci súkromného sektora alebo v kontexte využívania dát súkromného sektora zo strany verejného sektora. Toto zahŕňa koncepty ako ex-ante povinnosť zdieľať dáta medzi podnikmi, povinnosť prenositeľnosti IoT dát, zákonný prístup verejného sektora k dátam súkromného sektora a pod. EK v tejto oblasti zatiaľ uplatňovala tzv. soft prístup – v roku 2018 vydala zásady a usmernenia týkajúce sa údajov a podporila vznik Podporného centrum pre zdieľanie údajov (Support Centre for Data Sharing). Prípadná legislatíva v tejto oblasti nadviaže na Nariadenie o rámci pre voľný tok iných ako osobných údajov v Európskej únii (tzv. Free Flow of Data Regulation), ktoré bolo schválené v novembri 2018, a mohla by byť predložená v jednom balíku s Aktom o digitálnych službách, resp. ako jeho súčasť. FI PRES otvorilo v tejto súvislosti širšiu diskusiu o princípoch, na ktorých by mala stáť dátová ekonomika EÚ. |
Legislatívny návrh pre blockchain | ÚPVII | Blockchain môže zvýšiť dôveru, transparentnosť a efektívnosť služieb, ako sú cezhraničné certifikácie, audity, procesy alebo boj proti podvodom. Medzi prioritné oblasti regulácie na úrovni EÚ patria tzv. inteligentné zmluvy (smart contracts) založené na technológii blockchain a koordinovaný prístup k regulácii kryptomien. Bližšie podrobnosti k legislatíve v tejto oblasti nie sú zatiaľ známe. |
Revízia nariadenia eIDAS | ÚPVII | Nariadenie eIDAS stanovuje podmienky a postupy vzájomného uznávania prostriedkov elektronickej identifikácie, ustanovuje pravidlá pre dôveryhodné služby a vytvára právny rámec pre elektronické podpisy, elektronické pečate, elektronické časové pečiatky, elektronické dokumenty, elektronické doručovacie služby pre registrované zásielky a certifikačné služby pre autentifikáciu webových sídiel. Vyhodnotenie aplikácie nariadenia eIDAS má byť vykonané do polovice roku 2020. Oblasť, ktorou je potrebné sa zaoberať pri budúcej revízii právneho rámca eIDAS, je úloha tretích strán (napr. Google alebo Facebook) pri identifikácii a autentifikácii osôb a tiež využitie národných eID schém pre prístup k službám poskytovaným súkromným sektorom. eIDAS má potenciál sa stať svetovým štandardom v oblasti dôveryhodnej identifikácie osôb (podobne ako GDPR v oblasti ochrany osobných údajov). |
Delegovaný akt pre smernicu PSI | ÚPVII | EK v zmysle smernice PSI prijatej v roku 2019 musí prijať vykonávací akt, ktorým sa stanoví zoznam súborov údajov vysokej hodnoty, ktoré má verejný sektor bezplatne sprístupniť prostredníctvom rozhrania pre programovanie aplikácií (API). |
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2120 z 25. novembra 2015, ktorým sa ustanovujú opatrenia týkajúce sa prístupu k otvorenému internetu a ktorým sa mení smernica 2002/22/ES o univerzálnej službe a právach užívateľov týkajúcich sa elektronických komunikačných sietí a služieb a nariadenie (EÚ) č. 531/2012 o roamingu vo verejných mobilných komunikačných sieťach v rámci Únie
|
MDV SR | Nariadením o roamingu (ktorého platnosť sa skončí v júni 2022) sa EK poveruje, aby preskúmala fungovanie trhu s roamingom od zrušenia roamingových poplatkov a do 15. decembra 2019 predložila Európskemu parlamentu a Rade správu o preskúmaní. Na základe preskúmania EK v roku 2020 rozhodne o tom, či sa nariadenie predĺži, alebo nepredĺži po roku 2022, a predloží príslušné legislatívne návrhy. |