Novela zákona o eGovernmente prešla v NRSR do 2. čítania

Zjednodušenie podpisovania elektronických podaní, online platby kartou za elektronické služby štátu či jednotné úradné doručovanie prinesie novela zákona o e-Governmente, za ktorú dnes hlasovalo 120 poslancov a posunulo ju do druhého čítania. Cieľom právnej normy z dielne Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu je uľahčenie používania elektronických služieb a úspora peňazí.

„Umožňujeme ľuďom, občanom, podnikateľom, ale aj úradom a verejnej správe ešte jednoduchšie komunikovať a priamo tak šetriť náklady, financie, čas a ľudí,” uviedol nedávno Peter Pellegrini.

Legislatívna úprava zavádza niekoľko podstatných zmien. Prvou z nich je jednotný centrálny spôsob doručovania v prípadoch, kedy elektronická schránka nie je aktivovaná. Štátne orgány a organizácie nebudú skúmať, kto má aktivovanú elektronickú schránku. Vydajú elektronické rozhodnutie, pošlú ho Národnej agentúre pre sieťové a elektronické služby a tá ho doručí do e-schránky tým, ktorí ju majú. Tým, čo e-schránku mať nebudú, príde toto rozhodnutie fyzicky poštou.

„Sľubujeme si od toho významné úspory, pretože dnes tie milióny úradných rozhodnutí doručuje každý rezort samostatne, vo vlastnej réžii. Cítime, že tento jednotný spôsob doručovania bude mať výrazný dosah aj na zníženie nákladov zo štátneho rozpočtu,” uviedol podpredseda vlády Peter Pellegrini.

Efektívnejšiemu používaniu digitálnych služieb bráni podľa Pellegriniho aj to, že úrady až nadmieru vyžadujú zaručený elektronický podpis (ZEP). Ďalšou zmenou je preto možnosť podpisovať elektronické podania len s použitím občianskeho preukazu, bez potreby elektronického podpisu – takzvané podpisovanie klikom. Ide o spôsob, ktorý sa v súčasnosti používa na potvrdzovanie doručeniek v elektronickej schránke a rozširuje sa aj v osobitných konaniach ako alternatíva k elektronickému podpisu. Vďaka tejto zmene bude stačiť elektronický občiansky preukaz a občan bude môcť cez ústredný portál verejnej správy využívať elektronické služby v plnom rozsahu, bez potreby zakúpenia ďalších technických, či programových prostriedkov.

Spolu so zavedením možnosti úhrady poplatkov platobnou kartou alebo bezhotovostným prevodom priamo cez ústredný portál verejnej správy sa podľa Pellegriniho vytvorí priestor na plnohodnotnú komunikáciu smerom k úradom z jedného miesta a bez zložitých technických postupov.

Ďalšou zo zmien, ktorá by mala smerovať k úsporám, je vypustenie možnosti budovania vlastných systémov. Tam, kde už existuje centrálne riešenie a štát investoval verejné zdroje, si ministerstvá a úrady nebudú môcť vytvárať vlastné riešenia. Úrad vicepremiéra sa tým vracia aj k myšlienke centrálnej elektronickej podateľne. V tejto súvislosti sa všetkým úradom ukladá povinnosť používať existujúcu centrálnu elektronickú podateľňu a nebudovať si vlastné podateľne. Tí, čo už majú svoju podateľňu, dostanú prechodné obdobie do roku 2020.

Prvýkrát sa v zákone vyskytujú aj sankcie. „Nie všetky úrady si plnia svoje úlohy, ktoré im vyplývajú zo zákona o e-Governmente. Aby sme mali účinný nástroj na vymáhanie plnenia si zákonných povinností zo strany rezortov a orgánov verejnej správy,“ zdôraznil Pellegrini. Podľa závažnosti porušenia bude možné uložiť sankciu od 1000 do 25.000 eur.

Niektoré ustanovenia novely nadobudnú účinnosť 1. novembra, iné až v roku 2018.

ZDROJ: SITA, TASR a UPVII

 

Posledná aktualizácia « Späť na aktuality