Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Elektronické schránky: Aktivovať si ich musia firmy, živnostníci nie

Od 1. januára budúceho roka budú právnické osoby povinné aktivovať si elektronické schránky na doručovanie pošty od orgánov verejnej správy. Je preto dôležité, aby občania, ktorých sa táto povinnosť týka, neodkladali jej aktiváciu na poslednú chvíľu. O tom, koho sa povinnosť týka, aké sú ciele tejto zmeny, ale aj o nových kompetenciách a úlohách úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu a budúcnosti eurofondov diskutoval v TABLET.TV podpredseda vlády Peter Pellegrini (Smer-SD).

Elektronické doručovanie oficiálnej pošty podľa neho môže výrazne zjednodušiť prácu podnikateľom aj štátnym orgánom. Schránky je možné aktivovať prostredníctvom portálu Slovensko.sk. “Živnostníka ani bežnej fyzickej osoby sa takáto povinnosť netýka. Týka sa primárne firiem zapísaných v Obchodnom registri, teda eseročiek, akciových spoločností, družstiev, atď,” upozornil Pellegrini. Pre živnostníkov možnosť aktivovať si schránku existuje tiež, na rozdiel od firiem je však dobrovoľná.

“Nie je to typická emailová schránka, ale schránka na ústrednom portáli Slovensko.sk, kde vám orgány štátnej moci môžu oficiálne doručovať rozhodnutia. Teda už nemusíte ísť na poštu s tým žltým papierikom,” vysvetľuje Pellegrini. “Napríklad pani ministerka Žitňanská má projekt, ktorý má zlepšiť situáciu s neplatičmi v rámci obchodných vzťahov. Bude centralizované pracovisko v Banskej Bystrici, ktoré bude veľmi rýchlo vydávať platobné rozkazy,” poznamenal. “Ak vám ako živnostníkovi niekto nezaplatí, dáte faktúru, dáte naňho žiadosť o platobný príkaz. Tej eseročke alebo akciovej spoločnosti úrad okamžite zašle elektronicky do schránky platobný rozkaz. A firma sa už nebude môcť vyhovárať, že im nič neprišlo. Bude platiť fikcia doručenia,” dodal. Ak si firma schránku neotvorí, po 15 dňoch bude zásielka aj tak považovaná za doručenú.

“Na druhej strane, aby to bolo užívateľsky pohodlné, ak si to zadáte, tak vám schránka na ľubovoľnú e-mailovú adresu alebo mail pošle upozornenie, že vám niečo prišlo,” dodal Pellegrini.

Jeho úrad plní v tomto projekte úlohu koordinátora medzi ministerstvom vnútra, ktoré vydáva občianske preukazy s čipom, na základe ktorých sa dá schránka aktivovať, a Národnou agentúrou pre sieťové a elektronické služby (NASES), ktorá má na starosti technickú prípravu schránok.

“V tomto projekte fungujú dva subjekty. Jeden je Úrad vlády so svojou spoločnosťou NASES, ktorá poskytuje sieťové služby a ktorá zo zákona mala zriadiť tieto schránky. A ktorá ich v zmysle zákona a podľa informácií, ktoré máme, zriadila. Technicky sú pripravené. Na druhej strane je ministerstvo vnútra, ktoré má občanov vybaviť občianskym preukazom s čipom a bezpečným osobným kódom, dalo by sa povedať, PIN kódom k tomu občianskemu. Aby človek mohol vstúpiť do tejto schránky,” vysvetľuje Pellegrini.

“Ministerstvo tieto preukazy vydáva, otázka je, koľko ľudí už má tento PIN vydaný a koľkí si ho ešte budú musieť urobiť. Ale my sa musíme pozrieť na to, či sa 1. januára 2017 všetko stretne. Prevzali sme na seba veľkú zodpovednosť,” dodal.

Takáto veľká zmena vždy v začiatkoch implementácie naráža na problémy. Dá sa napríklad očakávať, že si splnenie povinnosti veľa ľudí nechá na poslednú chvíľu. “Ministerstvo vnútra sa pripravuje na predĺženie otváracích hodín. Chceme v najbližších dňoch spustiť informačnú kampaň, aby každý, ak môže, si už išiel vybaviť ten nový občiansky. A tí, ktorí ho už majú, si išli vybaviť bezpečnostný osobný kód,” reaguje Pellegrini.

“Je to pripravené tak, aby to užívateľsky fungovalo. Aj tak očakávam problémy, aj najlepšie pripravené veci nie vždy nabehnú. Verím, že budeme vedieť nájsť riešenie. Nesmieme ľudí stresovať, ako štát musíme pripraviť službu tak, aby nábeh bol fajn a ľudia nemali zlú skúsenosť s nábehom elektronických služieb. Aj v januári budeme reagovať podľa aktuálnej situácie. Ale už dnes vyzývam všetkých, aby využili čas a nečakali až do decembra,” zdôraznil.

Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, ktorý Pellegrini vedie, získal od 1. júna zákonom výrazne posilnené kompetencie. “Už to nie je len pozícia podpredsedu vlády pre investície, ale je tu aj samostatný úrad. Boli tam presunutí pracovníci, ktorí mali zodpovednosť za jednotlivé agendy. Z Úradu vlády tam prešli ľudia, ktorí sa starali o koordináciu eurofondov, z ministerstva financií ľudia, ktorí mali na starosti informatizáciu spoločnosti,” vysvetľuje Pellegrini.

V porovnaní s ministerstvami sú úlohy úradu špecifické. “Doba ukázala, že v štáte máme určitý typ politík, ktoré treba koordinovať a nie je vždy efektívne, keď je nejaká politika koordinovaná ministerstvom. Ministri sú si rovní a nie vždy to fungovalo, keď jedno ministerstvo mohlo koordinovať politiku ostatných ministerstiev,” povedal. Preto podľa neho vznikol dopyt po novom type autority, ktorá by niektoré agendy koordinovala.

“Úrad vykonáva svoje povinnosti v oblasti troch kompetencií, to je informatizácia spoločnosti, koordinácia a riadenie čerpania štrukturálnych fondov a tretia je strategické plánovanie investícií na Slovensku,” konštatuje Pellegrini.

(zdroj: TASR)